27.10.2015

Uusi harrastus: Rally-toko

nitajahertta2

Me aloitettiin kolme viikkoa sitten Nitan kanssa uusi harrastus, Rally-toko! Laji on ollut tiedossani useamman vuoden, mutta en ole ollut siitä sen kummemmin kiinnostunut. Agility oli ennen se juttu, mutta nyt kun emme enää sitä harrasta, halusin keksiä myös Nitalle jonkun kivan lajin ja päädyin rally-tokoon.

Pääsimme aika nopeasti ryhmään, jossa olemme nyt muutaman viikon treenanneet. Laji on koukuttanut minut täysin, ja olen siitä tosi innoissani. Myös Nita tuntuu nauttivan, kun pääsee vähintään kerran viikossa ihan yksin mukaan hallille ja tekemään töitä mun kanssa. Seuraaminen on ollut yllättävän hyvällä mallilla, vaikka tosi vähän sitä ollaan koskaan treenattu. Ohjaajat ovat kehuneet kovasti Nitan seuruuta, mikä on tosi mahtavaa.

nitajahertta

Itse olen vielä ihan pihalla lajista, vaikka olen yrittänyt imeä netistä mahdollisimman paljon tietoa. Onneksi päästään kerran viikossa valvovan silmän alle treenaamaan. Tekniikkaa ja kylttejä täytyy opetella vielä paljon, mutta tähtäimessä on ensi keväänä korkata alokasluokka.

Eilen treeneissä harjoiteltiin häiriöiden kanssa, ihan aluksi tehtiin ns. houkutusten kuja jossa oli erilaisia leluja sekä kissanruokaa. Koira jätettiin kujan toiseen päähän ja kutsuttiin luokse. Nitalla ei ollut tässä minkäänlaista onglemaa, kuten arvelinkin. Se juoksi suoraa mun luo eikä edes vilkaissut houkutuksia. Tehtiin myös seuraamista lelujen ja herkkujen keskellä, eikä Nitan keskittyminen minusta herpaantunut ollenkaan. :D

Sen lisäksi tehtiin yksittäisiä kylttejä. Olen harjoitellut nyt tuota liikkeestä maahanmenoa, pitäisi myös tehotreenata eteentuloa. Taidan käydä lainaamassa kirjastosta jonkun tokokirjan, siitä saa varmasti vinkkejä noiden liikkeiden treenaamiseen.

Löytyykö meidän lukijoista rally-tokon harrastajia?

12 kommenttia:

  1. Löytyy. :D Mä olen tämän vuoden aikana jokseenkin hurahtanut rally-tokoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa! Olen aina ajatellut että laji on tylsä, koska se ei ole niin näyttävä (vrt. toko, agility) mutta se on kyllä niin mukavaa ja hauskaa puuhaa koiran kanssa :)

      Poista
  2. Löytyy, tällä hetkellä molemmat koirat kisaa avoimessa luokassa, joista toinen yhtä hyväksyttyä vaille voittajaluokkalainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, teillä siis sujuu jo hyvin ralleilut! Meillä on vielä pitkä työmaa edessä, saas nähdä päästäänkö alokkaasta koskaan pois. :D

      Poista
  3. Löytyy! Täällä voittajaluokkalainen lagotto :) Meidän blogista löytyy aika paljon rallyjuttua ihan meidän treeneistä teoriapostauksiin jos kiinnostaa lueskella.

    Ja hei en kestä sullakin on setteri jonka nimi on Tuuli :DD Tää ei oo mahollista enää kun mun yhellä tutulla on kans setteri jonka nimi on Tuuli, ja tää on hauskaa siks et mun nimi on Tuuli ja oon aina luullut että tää on harvinainen nimi, mutta vissiin yleinen setterin nimi :P

    http://www.niinerilaiset.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, teidän blogia oon joskus sivusilmällä seurannutkin! täytyy varmaan laittaa seurantaan, sillä rallyjutut on tällä hetkellä enemmän kuin tervetulleita. :P

      Tuuli on tosiaan mun äitini koira, joka asuu eri paikkakunnalla kuin minä. Tuulin virallinen nimi on Biegga, joka on saamea ja tarkoittaa tuulta, siitä siis nimi :) Mutta hauska sattuma, eipä ainakaan yhtäkkiä tule kovin monta Tuulia mieleen!

      Poista
  4. Mä harrastan rally-tokoo. On ihan jees laji, mut aika vaativaa kuitenki sit ylemmissä luokissa, pisteitä lähtee tosi helpolla.. Yritetään nyt saada RTK2 tänä vuonna niin voi sit keskittyä enemmän voittajaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teidän harrastusta oonkin blogista jonkun verran seurannut! Alokasluokka vaikuttaa tosiaan melkoisen lepsulta muihin verrattuna, joten siksi uskalsin jo asettaa tavotteita sen suhteen. Toivottavasti saatte RTK2! :)

      Poista
  5. Täälläkin treenaillaan rally-tokoa :D Ensi kuussa olisi ensimmäinen kisakin edessä, tosin epävirallisena. Juurikin noi korkeammat luokat on vähän vaativampia, meille ralleilu on enemmän tämmöstä hömppää ja jos epv kisa menee hyvin niin jos sitä joskus virallisiinkin. Eli ei sen suurempia tavoitteita, jos kisataan niin kisataan ihan vaan alossa. Mutta on kyllä kiva laji :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on aika hyvä pohja jo tokon sekä "koiratanssin" puolelta tähän lajiin. Mutta meillekin rally-toko on lähinnä mukavaa ajanvietettä ja Nitan aktivointia. Itse olen kuitenkin kilpailuhenkinen, ja on kiva asettaa tavotteita. Tuleepahan treenattua! :D Tsemppiä teille möllikisoihin, täällä on tosi vähän möllejä.

      Poista
  6. Juu löytyy, löytyy. Parissa virallisessa Frinin kanssa käyty, josko tammikuussa sitten Seinäjoen kisoihin yrittäis päästä mukaan :) Epiksissäkin ollaan oltu, myös Hetan kanssa nakkiluokassa hömppäilemässä :D

    VastaaPoista
  7. Täällä näin! Samat oli fiilikset itselläkin - laji ei oikein napannut enkä siksi ole siitä ikinä sen kummemmin ottanut selvää. Pidin lajia ehkä jopa vähän "helppona", mutta nyt kun on tutustunut lajiin vähän niin sitä se ei kyllä ole..:-D

    Aloittelijoita ollaan, mutta motivaatio treenaamiseen on suuri. Eteentuloa sun muuta harjoitellaan siis täälläkin! Ja mikä parasta - tässäkin lajissa on olemassa se nakkiluokka! Ei ole niin suuri kynnyskään lähteä tälläiselle kisakammoiselle viemään treenausta eteenpäin :)

    VastaaPoista